אז מה זה בעצם פירמידת הצרכים של מאסלו? אני מסתובב בעולם הזה עם עגלת סופר ענקית ושם בתוכה את כל מה שאני זקוק לו. ההליכה שלי בסופר העצום הזה היא חופשית ואני יכול לבחור את שארצה מכל מחלקה. מחלקת הפסיכולוגיה, הפילוסופיה, המדעים, היסטוריה,סוציולוגיה, כלכלה, ספרות, פיסיקה ועוד. אין לי הסכם בלעדיות עם אף מחלקה ואף מוכר לא נעלב ממני אם לא קניתי משהו במחלקה שלו. אני קונה את מה שאני צריך בזמן שאני צריך ובהתאם לטעמים המשתנים שלי. יש תקופות בחיי שאני זקוק לגישות פסיכולוגיות, במיוחד לחיוביות שבהם. יש תקופות שאני זקוק לדמויות היסטוריות או ספרותיות מעוררות השראה ויש תקופות שאני נעזר בפילוסופים כדי להבין שאינני מבין דבר.
את המסע הבלתי נגמר הזה בסופר העולמי, כולנו עושים. חלקנו יישארו תמיד במחלקה אחת ויעמיקו בה, חלקנו יעברו בחלקן, והמאושרים ביותר בעיני הם אלו שיעברו בכל המחלקות. בעצם אין חשיבות לכמות המחלקות בהן נקנה. מה שחשוב זה שנהייה חופשיים לעבור באלו שנרצה. חופשיים הכוונה חופשיים מגורם חיצוני שיכסה את עיננו (קיצוניות דתית, שלטון טוטליטרי, נחשלות) וחופשיים מהכבלים הפנימיים שבתוכנו.( פחד, חוסר בטחון ,יהירות).
אז אני מסתובב שנים לא מעטות עם העגלה הענקית שלי בעולם הזה ואני לוקח איתי את העגלה הזו אפילו לנסיעותיי בחול. שחס וחלילה אני לא אתקע בלי מקום להוסיף "מוצר" חדש. תחשבו- 15 שעות טיסה לסין ואין איפה לשם את קונפציוס??? להגיע לדרום אפריקה ולא לחזור עם מנדלה??? לנסוע לירושלים ולחזור בלי מקום לאיזה שיר או תפילה? אפילו נסיעה ברייזר שלי מצריכה מקום לטבע המדהים שזכיתי לחוות.
אז אני מתרגש כל פעם מחדש נוכח שפע המוצרים האלו שהעולם מציע לי והיד שלי רועדת כל מתי שאני מכניס מוצר חדש לעגלה. ואני חוזר הביתה כמו ילד קטן עם צעצוע חדש ומשחק איתו ללא הפסקה, גם כשאמא צועקת עלי שאלך כבר לישון כי מחר בית ספר. ואז אני משחק איתו מתחת לשמיכה. ואחרי כמה ימים אני מגלה שבצעצוע החדש שלי יש חלק שמתאים לצעצוע אחר שקנו לי ממזמן. אני מתרגש ומוציא את הצעצוע הישן, ולפעמים צעצועים נוספים, וכמו בלגו אני בונה משהו חדש, משולב, שונה ובעיקר נכון והרמוני.
זה בדיוק מה שקרה לי עם פרמידת הצרכים של מאסלו וברכת הכוהנים שלנו. כשקראתי את המאמר היפיפה הזה הכנסתי אותו מיד לעגלת הקניות שלי תוך שאני מודה לאדם המבריק שכתב אותו. אדם מבריק שידע לחבר בין תפילה יהודית אחת לצרכים האוניברסאליים של בני האדם. בין ישן לחדש, בין הפרט לכלל. ואולי יותר מכל, אדם מבריק שגרם לי , אדם חילוני לחלוטין, למצוא נקודת חיבור יפיפייה, כזו שגורמת לי לרחף מעט מעל פני הקרקע.
פירמידת הצרכים של מאסלו מתחילת המאה הקודמת מחלקת את הצרכים של האדם לחמישה שלבים כאשר בלתי אפשרי למלא צורך אחד לחלוטין מבלי שנמלא את הצורך שלפניו. הצורך הראשון אלו הצרכים הבסיסיים שלנו הכוללים מזון, מים, אוויר , שינה.
הצורך השני הוא ביטחון בקיום הפיזי- הגופני והכלכלי.
הצורך השלישי כולל שייכות ואהבה-האדם תמיד מחפש מקום ומסגרת להשתייך אליה בין אם משפחה, קבוצה חברתית או מסגרת אידיאולוגית.
הצורך הרביעי עוסק בהערכה וכבוד. הערכה עצמית והערכת הסביבה על מי שאנחנו ומה שאנחנו עושים.
הצורך החמישי והקשה ביותר להשגה הוא מימוש עצמי לפי העיקרון- "מה שאדם יכול להיות- הוא חייב להיות". אני כמובן מקצר ומתמצת מאוד, יסלח לי מאסלו.
את פירמידת הצרכים של מאסלו ניתן להחיל על העם היהודי ולבנות את מודל הצרכים של העם היהודי הבא לידי ביטוי בברכת הכוהנים ולראות את הברכה כהתייחסות אלוקית לצורכי האדם. מודה, זה תפס אותי : "וידבר ה' אל משה לאמר. דבר אל אהרון ואל בניו לאמר. כה תברכו את בני ישראל אמר להם:
1. יברכך השם וישמרך – יברכך השם- במה? יברכך בפרי האדמה, ישמור עלייך ועל בניך, ישמור על נכסייך וישמור על גופך מחולי ובכך מקבילה לשני השלבים הראשונים במודל של מאסלו העוסקים במילוי הצרכים הפיזיולוגיים וצורכי ביטחון.
2. יאר השם פניו אלייך ויחונך- יאר- זהו מאור הפנים של ה' עצמו אשר ייתן את חינך בעיני הבריות ולכן עוסקת ביחסי האדם עם הסובבים אותו. ברכה זו עוסקת כולה בעניינים רוחניים – שייכות, אהבה והערכה חברתית ומקבילה לשלבים האמצעיים במודל של מאסלו. ברכה זו מראה את הצורך של אדם מישראל להשתייכות; השתייכות בעיקר לעולמו של ה' – עולם התורה והמצוות, ולקבוצת בני העם היהודי הנבדלת משאר בני אנוש בהיותה מאוחדת על ידי מטרות רוחניות, לאחר שקיבלה עליה עול מלכות שמיים.
3. יישא השם פניו אליך וישם לך שלום- המשמעות העיקרית של נשיאת פנים היא הרמת הפנים והפנייתם לכיוון שלך וזה נובע מיחסו המיוחד של ה' לעם ישראל; יחס של קרבה ואינטימיות היוצר את נשיאת הפנים. הדרך למימוש עצמי של היהודי המאמין מושגת על ידי קרבתו לאלוהיו ואלוהים נושא אליו פניו כשפסגת הברכה היא "וישם לך שלום". השלום הוא הערך הנעלה ביותר בעולם היהודי. ערך זה נתפס כתגמול העליון ביותר שה' יכול להעניק לאוהביו. כולנו זקוקים לו ורק מעטים זוכים לו והוא המקביל למימוש העצמי הנמצא בראש פירמידת הצרכים של מאסלו.
אני לוקח מהרעיון היפה הזה את מה שמתאים לי ולעולם התוכן שלי. אני לוקח את ההגנה אליה כולנו כמהים, את השייכות, האהבה ובעיקר- את השלום כערך עליון, ערך שמאחד את כולנו בארץ הזו.
אם תתן לעובד לבטא את החוזקות והכישורים הייחודיים שלו, הוא יצליח יותר, בוודאות! אם אתם חושבים שהעובדים שלכם צריכים להכיר את הפירמידה הזאת ולחשוב איך למצות את החיים ולהצליח בכל תחום, לשאוף גבוהה ולהגיע להשגים, אתם מוזמנים לחשוף אותם ליום חוויתי בשדות ישראל ולעבור את סדנה של העצמת עובדים.